Seniorenvoordeelkaart

Een gratis welkomstgeschenk ter waarde van 90 euro. Exclusieve kortingen voor 50-plussers bij webwinkels, lokale winkels, restaurants, uitstapjes, energieleveranciers, vakanties… Je bespaart minimaal 500 euro! En dat voor maar 29,95 euro per jaar. Wellicht heb je er al van gehoord? De seniorenvoordeelkaart. Heel wat ouderen alvast wel. Zij ontvingen het voorbije jaar een e-mail of zagen online reclame voor deze kortingskaart, ook wel Seniorenvoordeelpas genoemd in Nederland.

Te mooi om waar te zijn? Ja, wel degelijk. Laat je dus niet misleiden.

Klachten

Zowel OKRA als de Federale Overheidsdienst Economie kregen het voorbije jaar verscheidene klachten binnen. Ook de media kwam de kaart op het spoor. De Inspecteur op Radio 2 ging op speurtocht en onderzocht de kaart. We zijn het er intussen allen over eens: koop geen Seniorenvoordeelkaart! De beloftes die het bedrijf doet, zijn schimmig en het is niet duidelijk of ze die kunnen waarmaken.  Ook werd de kaart op misleidende manier aan de man gebracht. Zo was het tot voor kort niet duidelijk dat je een betalende overeenkomst afsluit als je in het aanmeldformulier de ‘Start direct met besparen’-knop aanklikte. Intussen is dat rechtgezet.

Desondanks blijft het bedrijf vooral uiterst opdringerig en stuurt het snel dreigende boodschappen.  Ze zijn intimiderend en bezorgen je bij niet-betaling stante pede een bericht van een incassobureau, dat hoge, extra kosten aanrekent.

In Nederland viel het bedrijf intussen al volledig door de mand. Televisieprogramma Radar (TROS) deed onderzoek naar aanleiding van meerdere reacties die binnen waren gekomen over het bedrijf uit Eindhoven. Zo belden ze met veertien winkels met de vraag of zij bekend zijn met deze kortingspas. Dat bleek niet zo te zijn. De klantenservice van de Bijenkorf wist van niks, net als onder meer Bonprix en Europcar. Volgens de eigenaren van Seniorenvoordeelpas kwam dit doordat zij afspraken maken op ‘hoog niveau’ en dat alle medewerkers daar niet perse van op de hoogte zijn. Om te checken of de directies wel op de hoogte waren van de Seniorenvoordeelpas belden zij ook naar hen. Op de hoofdkantoren hadden ze veelal nooit van de pas gehoord.

De advocaat die het programma Radar adviseerde, noemde het bedrijf een schoolvoorbeeld van oneerlijke handelspraktijk. De algemene voorwaarden rammelden aan alle kanten. Zo kregen kopers te weinig bedenktijd om de kaart op te zeggen en ging men zo tegen het wettelijk bepaalde herroepingsrecht in. Daarnaast waren de meeste kortingen enkel van toepassing op webwinkels en niet in de reguliere shops. Maar dit stond niet vermeld op de website. Tenslotte kregen mensen de kaart maar niet geannuleerd en werden ze geïntimideerd door het bedrijf. En dat is wat wij ook ondervonden hebben, bij alle klachten die OKRA ontving…

Toch blijft de Seniorenvoordeelpas (in NL) en Seniorenvoordeelkaart (in BE) reclame maken en gaan er heel wat ouderen op het aanbod in. Wil je meer weten? Lees dan gerust zelf verder bij De Inspecteur van Radio 2 of bekijk de uitzending van TROS Radar in Nederland. We zouden het op prijs stellen, mocht je andere ouderen ook op de hoogte brengen van deze malafide handelspraktijk.

Heb je toch reeds een kaart aangekocht? Lees dan hieronder verder wat je moet doen.

Herroepingsrecht

Heb je zo’n kaart besteld, maar bedenk je je toch? Dan kan je twee dingen doen:

  • Is het nog geen 14 dagen geleden dat je de kaart kreeg? Dan kan je nog altijd gebruik maken van het herroepingsrecht, hiermee kan je jouw aankoop ongedaan maken. De termijn van 14 dagen begint te lopen van zodra je jouw voordeelkaart hebt ontvangen. Dat staat intussen zo in de algemene voorwaarden van het bedrijf: ‘Zodra u van ons de gepersonaliseerde​ ​fysieke​ ​Voordeelpas heeft ontvangen, vangt de wettelijke herroepingstermijn van 14 dagen aan. Dat houdt in dat u vanaf dat moment het recht heeft om binnen een termijn van 14 dagen zonder opgave van redenen de overeenkomst te herroepen.’  Op de website van het bedrijf vind je een brief, die je kan gebruiken. Probeer de opzegging sowieso schriftelijk (e-mail, aangetekende brief) te doen, zodat je een bewijsstuk hebt dat je de kaart hebt opgezegd.
  • Heb je jouw seniorenkaart al gebruikt of is het langer dan 14 dagen geleden dat je ze aangekocht hebt? Dan moet je ze opzeggen volgens de voorwaarden van het verkoopscontract. In dat geval krijg je je geld niet terug en ben je een jaar lang lid. Profiteer dus zoveel mogelijk van alle voordelen.
  • Wil je je lidmaatschap na een jaar opzeggen, dat moet je het opzeggen ten laatste één maand vóór dat jaar eindigt. Doe je dat niet, dan wordt jouw lidmaatschap voor onbeperkte duur verlengd. De seniorenvoordeelkaart vermeldt bij aanvang immers dat er een stilzwijgende verlenging van het abonnement is voorzien.

Ondervind je toch nog problemen met de Seniorenvoordeelkaart?

De firma van de Seniorenvoordeelkaart is gehuisvest in Nederland en daardoor is het Europees recht van toepassing, niet het Belgische. Bemiddelen kunnen we als OKRA niet, en ook de FOD Economie kan niet optreden, maar we hebben intussen een goed contact met het ECC (Europees Centrum voor de Consument in Belgïe), die wél oplossingen aanbiedt. Ze zijn al in heel veel dossiers succesvol geweest.

Klacht indienen kan via info@eccbelgium.be. Telefonisch kan je ze bereiken via 02 542 33 48. Bij mailverkeer vermeld je best Seniorenvoordeelkaart in het onderwerp. Alle bijlagen (zoals bv. briefwisseling of e-mails) voeg je best toe aan je bericht. Het ECC bezorgt je vervolgens meer info en indien nodig een voorbeeldbrief die je naar het incassobureau Afterpay kan sturen. Hiermee geef je aan dat je beroep wil doen op het recht om geen betalingsvorderingen te ontvangen, omdat er een bemiddeling is opgestart met het ECC. Zij moeten dan stoppen met het sturen van betalingsherinneringen of dreigementen. Dit tot het dossier opgelost is.

Extra info:  Een online-abonnement opzeggen

Nam je online een abonnement? En wil je dat abonnement opzeggen ná jouw herroepingstermijn van veertien dagen? Dan hangen uw opties af van uw type abonnement. Is het van onbepaalde of bepaalde duur?

Een abonnement van onbepaalde duur opzeggen

De verkoper moet in zijn algemene voorwaarden opnemen hoe u uw abonnement kunt opzeggen.

Wilt u een abonnement opzeggen van onbepaalde duur? Reken dan op een opzegtermijn. Die periode moet redelijk zijn (maximaal twee à drie maanden) en mag u niets kosten.

Zorg ervoor dat u altijd een bewijs hebt: uw abonnement opzeggen doet u dan ook het best schriftelijk. Per e-mail of aangetekende zending.

Een abonnement van bepaalde duur opzeggen

Wilt u vroegtijdig een abonnement opzeggen waaraan u voor een bepaalde duur gebonden bent? Dan kan dat alleen als uw contract die mogelijkheid expliciet vermeldt.

Een abonnement opzeggen bij bepaalde duur gaat meestal gepaard met aanzienlijke kosten voor u. Contoleer in de voorwaarden hoe u het kunt opzeggen en hoeveel u moet betalen. 

Opgelet voor een stilzwijgend verlenging van uw abonnement

Een contract van bepaalde duur omvat vaak een clausule van stilzwijgende verlenging. Dat betekent: het wordt na de vervaldag automatisch verlengd als u er niet aan dacht om uw abonnement op te zeggen.

Een extra geruststelling: de verkoper moet u op de clausule wijzen vóór u met hem een overeenkomst sluit. Deed hij dat niet? Dan is de automatische hernieuwing van uw abonnement niet wettig. En kunt u de aangerekende bedragen terugeisen en alsnog uw abonnement opzeggen.

Sloot u uw contract bovendien af bij een handelaar die zich op de Belgische markt richt? Dan mag u uw abonnement, eenmaal automatisch hernieuwd, opzeggen op elk moment. U betaalt geen enkele schadeloosstelling en uw opzegtermijn duurt nooit langer dan twee maanden.

Plaats een reactie